Hoe de impact van een erfgoedcollectie verder reikt dan de directe gebruikers
In de afgelopen twee jaar was ik als begeleider betrokken bij een impactonderzoek voor IHLIA dat het erfgoed van de LGBTI gemeenschap bewaart en beheert. IHLIA heeft een theory of change ontwikkeld die beoogt impact te hebben op (1) historisch besef, (2) emancipatie en (3) inzicht op basis van onderzoek. Dit om bij te dragen aan een inclusieve samenleving waarbij lhbti’ers zijn geaccepteerd.
Hoe pak je zo’n impactonderzoek aan? Wij kozen ervoor om een tiental gebruikers van de IHLIA collectie te interviewen rond drie onderwerpen: (1) wat was de bijdrage van de IHLIA-collectie in de totstandkoming van je eindproduct; (2) wat was het bereik van je eindproduct; (3) welke impact op je doelgroepen heeft jouw eindproduct gehad? Twee zaken springen eruit:
Diversiteit eindproducten
Gebruikers van de IHLIA erfgoedcollectie werken aan heel verschillende typen eindproducten: voor geschreven publicaties zoals boeken, rapporten artikelen en blogs, voor tentoonstellingen en events, voor televisie en theaterproducties en sommige geïnterviewden maakten meer dan één eindproduct.
Multiplier effect
Met al die verschillende eindproducten van slechts 10 IHLIA gebruikers werden en worden grote en kleine groepen mensen bereikt. Een van de geïnterviewden maakte bijvoorbeeld een veelbekeken televisieprogramma, anderen veel gelezen artikelen. Andere eindproducten zoals story telling tours of een theaterproductie bereikten honderden mensen. Als impact op deze groepen werd vooral historisch besef én emancipatie van lhbti’ers genoemd.
De interviews werden uitgevoerd door Susan Brunsting en Eva Boekhoorn in het kader van hun studie en door Marjet van der Heyden, vrijwilliger bij IHLIA. De uitkomsten hebben we verwerkt in 10 case studies en gepubliceerd in de IHLIA Impact brochure. Elco van Staveren van Denkschets maakte een visual dat alles in één plaatje duidelijk maakt